Anna Fotyga pyta Komisję Europejską o agresywne praktyki handlowe sieci Lidl

Anna Fotyga skierowała do Komisji Europejskiej zapytanie dotyczące agresywnych praktyk handlowych stosowanych przez firmę Schwarz Group, właściciela sieci handlowej Lidl w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Zapraszamy do zapoznania się z treścią interpelacji.

 

Firma Schwarz Group (właściciel sieci supermarketów Lidl) od lat wspiera się pożyczkami z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju w celu wzmożenia swojej ekspansji w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Środki EBOiR w dużej mierze pochodzą zaś z budżetów państw członkowskich UE oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Tymczasem wiele działań Schwarz Group, negatywnie wpływa na środowisko konkurencji w UE, naruszając prawa konsumentów. W Polsce niedawno Lidl dwukrotnie wprowadził do obrotu produkty swojej marki o wyglądzie i nazwie łudząco podobnej do produktów popularnych marek polskich. Produkty Lidla i oryginalne (lokalnych polskich producentów) eksponowane były obok siebie, więc konsument łatwo mógł je pomylić.

Mając na uwadze pożyczki udzielane na preferencyjnych warunkach ze środków publicznych (EBOiR) sieci sklepów Lidl, w celu jej rozwoju w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, zwracam się z zapytaniem:

Czy według Komisji wyżej opisana praktyka jest zgodna z polityką konsumencką UE?

Czy według KE, która ma zapobiegać działaniom antykonkurencyjnym i korygować je, polityka Schwarz Group prowadząca do drastycznego zmniejszenia udziału lokalnych producentów w rynku, na który wchodzi Lidl, jest nadużyciem pozycji dominującej i czy jest przedmiotem nadzoru Komisji?

Czy według KE przyznawanie środków publicznych z EBOiR w celu rozbudowy sieci Lidl w państwach Europy Środkowej i Wschodniej nie narusza podstawowych zasad jednolitego rynku UE?

 

Powiązane wpisy

Leave a Reply