Zapytanie w sprawie mostu w Tczewie

Most to nie tylko budowla. Wielokrotnie to symbol miasta, rozpoznawalny na całym świecie, świadczący o potędze danego państwa. Budowle łączące brzegi rzek to także symbole wydarzeń, tak jak Stary Most w Mostarze, czy most Johna Frosta w Arnhem. Most tczewski posiada wszystkie wymienione cechy. Starszy od większości z wymienionych budowli, inspirujący innych architektów, rozpoznawalny nie tylko w Polsce, odegrał także znaczącą rolę w kampanii wrześniowej 1939 roku – został ostrzelany przez Luftwaffe przed atakiem na Westerplatte. Jest najlepszym świadkiem tamtych wydarzeń, powinien być żywą lekcją historii dla wszystkich Europejczyków. Monumentalny sześcioprzęsłowy most długi na 837,3 m był najdłuższym mostem w Europie i jednym z najdłuższych na świecie, uznany przez ASCE za Międzynarodowy Zabytek Inżynierii Budowlanej. Trzy zachowane oryginalne przęsła, liczące ponad 150 lat, są jednocześnie najstarszym zachowanym przykładem dużego budownictwa mostowego techniką belkową. Obecnie most jest w fatalnej kondycji – pisze w interpelacji do Komisji Europejskiej Anna Fotyga.
Europoseł Prawa i Sprawiedliwości pyta się Komisji, czy istnieją kryteria, po których spełnieniu, istnieje możliwość udzielenia wsparcia z centralnych europejskich funduszy dla zachowania tak unikatowego pomnika europejskiej historii i myśli inżynieryjnej, jakim jest most w Tczewie, aby wciąż stanowił on pomnik historii budownictwa technicznego w Europie, zabytek techniki na skalę światową oraz symbol miasta i europejskiej historii.  

Powiązane wpisy

Leave a Reply