Interpelacja w sprawie pomocy humanitarnej dla Ukrainy

Interpelacja w sprawie pomocy humanitarnej dla Ukrainy

Sytuacja we wschodniej Ukrainie co raz bardziej zmierza w kierunku zamrożonego konfliktu. Działania wojenne spowodowały, iż swoje domy opuściły dziesiątki tysięcy obywateli Ukrainy/Ukraińców. Sytuacja humanitarna ludności cywilnej jest trudna. Zbliżająca się zima, pierwsza od wybuchu działań wojennych, będzie najtrudniejszym okresem.
W związku z powyższym, proszę o odpowiedź na następujące pytania:

1. Czy oferowana przez Unię Europejską pomoc spełnia zapotrzebowanie wystosowane przez ukraiński rząd, w tym związane ze zbliżającą się zimą?

2. Czy Komisja Europejska zamierza wzmocnić działania promujące przekazywaną przez UE pomoc, poprzez bardziej skuteczne informowanie oraz lepsze oznakowanie przekazywanego wsparcia, tak aby przeciwstawić się rosyjskiej propagandzie promującej ósmy już „konwój humanitarny”, będący faktycznie zaopatrzeniem prorosyjskich terrorystów, przy złamaniu prawa międzynarodowego oraz suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy?

 

 

 

Interpelacja w sprawie Abchazji i rosyjskiej ekspansji w rejonie Morza Czarnego

W sierpniu 2008 roku Federacja Rosyjska zaatakowała Gruzję. Dzięki postawie ŚP prezydenta Lecha Kaczyńskiego udało się zatrzymać rosyjskie czołgi przed zajęciem Tbilisi. W rozwiązanie konfliktu zaangażowała się Unia Europejska. Trudne do zaakceptowania dla Gruzji porozumienie pokojowe było przez Rosję wielokrotnie łamane. Podpisany 24 listopada 2014 r. przez Moskwę oraz gruziński region Abchazji układ o sojuszu i partnerstwie strategicznym jest de facto aneksją tego terytorium. Ponownie Rosja narusza suwerenność i integralność terytorialną Gruzji, łamie prawo międzynarodowe oraz międzynarodowe zobowiązania. Po aneksji Krymu jest to także kontynuacja ekspansji Rosji na Morzu Czarnym. Rosyjska agresja jest również wymierzona w Unię Europejską – aneksje Krymu i Abchazji są bowiem odpowiedzią na podpisanie przez Ukrainę i Gruzję umowy stowarzyszeniowej z UE.  Biorąc pod uwagę powyższe, zwracam się do WP z pytaniem

1. W jaki sposób WP zamierza zahamować  bezprawną i agresywną rosyjską ekspansję w rejonie Morza Czarnego, będącego jednym z kluczowych akwenów dla państw Unii Europejskiej?

2.  Jak w świetle otwarcie realizowanej przez Rosję agresywnej polityki wobec położonych nad Morzem Czarnym partnerów Unii Europejskiej (Ukraina, Gruzja, Mołdawia) postrzega Pani projekt Gazociągu Południowego?

 

Interpelacja w sprawie przemysłów obronnych państw członkowskich

W grudniu 2013 roku Rada Europejska pochyliła się nad kwestiami obronności. W konkluzjach zwrócono uwagę, iż „rozdrobnienie europejskich rynków obronnych zagraża stabilności i konkurencyjności europejskiego sektora obrony i bezpieczeństwa”. Rada nawoływała do bardziej zintegrowanej, zrównoważonej, innowacyjnej i konkurencyjnej europejskiej bazy technologicznoprzemysłowego sektora obronnego (EDTIB).  Tymczasem rynki obronne w poszczególnych państwach członkowskich UE są bardzo zróżnicowane. W związku z powyższym zwracam się do Komisji z następującymi pytaniami:

1. Jak zamierza bronić potencjału przemysłu obronnego mniejszych państw, tak aby nie stały się one tylko i wyłącznie klientami bazy przemysłowej liderów?

2. Jakie kroki podjęła Komisja w celu propagowania zwiększonego dostępu MŚP do rynków obronnych i bezpieczeństwa?

 

Interpelacja w sprawie procedury negocjowania TTIP

Od ponad roku negocjowane jest Transatlantyckie Partnerstwo w dziedzinie Handlu i Inwestycji (TTIP). Opinia publiczna poza  ogólnymi informacjami o milionach miejsc pracy i miliardach euro zysku dla przemysłu oraz lakonicznymi szczegółami niektórych uzgodnionych już zapisów, nie ma możliwości zdobycia informacji o porozumieniu mającym na celu stworzenia największej na świecie strefy wolnego handlu.  O podobnych problemach informowali także delegaci parlamentów narodowych podczas ostatniego posiedzenia Zgromadzenia Parlamentarnego NATO. W związku z powyższym, zwracam się do KE z następującymi pytaniami:

1. Jakie kroki Komisja zamierza podjąć, aby lepiej informować obywateli państw członowskich o przebegu negocjacji i wpływie negocjowanych postanowień na ich życie, zwiększając transparentość negocjacji, aby nie powtórzyła się sytuacja z oprotestowanymi przez społeczeństwa państw członkowskich zapisami Anti-Counterfeiting Trade Agreement ?

2. W jaki sposób Komisja Europejska dba, aby w procesie negocjacjowania TTIP  zapewnione były interesy wszystkich państw członkowskich?

 

 

Interpelacja w sprawie przestrzegania integralności terytorialnej i suwerenności Ukrainy przy wydawanie wiz Schengen

Po dokonaniu aneksji przez Federację Rosyjską ukraińskiej Autonomicznej Republiki Krymu Kreml podjął szereg kroków mających na celu jak najściślejsze zespolenie zajętego terytorium z Rosją. Istotną decyzją było nadawanie mieszkańcom Krymu rosyjskiego obywatelstwa, a następnie masowe wydawanie rosyjskich paszportów. Wydawane w specjalnych punktach paszporty są identyczne jak w Federacji Rosyjskiej. Ponieważ Unia Europejska i wszystkie państwa członkowskie nie uznają nielegalnej aneksji Krymu przez Rosję  i nadal uważają go za terytorium Ukrainy, wizy Schengen dla mieszkańców Krymu powinny być wydawane tylko w unijnych placówkach na Ukrainie.

 

W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:

1. Czy Komisja Europejska monitoruje przestrzeganie procedury wydawania wiz zgodnie z poszanowaniem integralności terytorialnej Ukrainy?

2. Czy zanotowano jakieś odstępstwa od zasady wydawania wiz mieszkańcom Krymu przez placówki konsularne akredytowane poza Ukrainą oraz czy honorowane są paszporty wydane przez Federację Rosyjską dla mieszkańców ukraińskiej Autonomicznej Republiki Krymu?

Powiązane wpisy

Leave a Reply